Formalności związane z kupnem mieszkania na kredyt

Formalności związane z kupnem mieszkania na kredyt
08.02.2016

Kupno nowego lokum jest bardzo ważnym wydarzeniem w życiu każdego z nas i wiąże się z nim wiele przyjemności, takich jak wybór mebli czy aranżacja wnętrz. Zanim przejdziesz do tej ciekawszej i atrakcyjniejszej części transakcji, musisz niestety przebrnąć przez ciąg formalności, które trzeba dopełnić zarówno przed, jak i po zakupie. Kolejne niedogodności pojawiają się, kiedy swoją inwestycję chcesz sfinansować z kredytu hipotecznego. Jeżeli nie jesteś w posiadaniu większej ilości gotówki, może to być jedyna droga do stania się właścicielem nieruchomości. W tym artykule dowiesz się, jak krok po kroku skompletować wszystkie potrzebne dokumenty i przejść łagodnie przez wszystkie formalności.

Pierwszy krok – znaleźć mieszkanie

Pierwszą i najważniejszą czynność, jaką musisz podjąć, to znalezienie odpowiedniego mieszkania. Kiedy przejdziesz już przez wszystkie etapy poszukiwań i zdecydujesz się na konkretne lokum (sprawdzone pod względem formalnym), nadszedł czas na przygotowania wniosku kredytowego. Formalności zaczynają się od podpisania umowy przedwstępnej z właścicielem nieruchomości lub deweloperem. Powinny znaleźć się w niej wszystkie wcześniej ustalone warunki (przede wszystkim cena sprzedaży mieszkania). Ważne, aby taka umowa miała formę aktu notarialnego. Jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie dla kupującego i sprzedającego. Przy podpisywaniu aktu najprawdopodobniej będziesz musiał zapłacić właścicielowi mieszkania zadatek. Jeżeli któraś ze stron nie dotrzyma warunków umowy lub się z niej wycofa, druga strona ma prawo zachować otrzymany zadatek, a jeżeli sama go wpłaciła, może zażądać sumy podwojonej.

Drugi krok – wizyta w banku

Kiedy będziesz już masz spisaną umowę przedwstępną, musisz udać się z nią do banków celu złożenia wniosku o kredyt. Oprócz wniosku przygotuj się na zgromadzenie wielu innych dokumentów. Warto dowiedzieć się wcześniej jakich. W większości instytucji wymagane są: zaświadczenie o zatrudnieniu i dochodach, umowa o pracę, zaświadczenia z ZUS, PIT–37, wyciąg z konta bankowego. W przypadku osób, które prowadzą własną działalność gospodarczą, potrzebne będą również: zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS, podatków czy wpis do ewidencji działalności gospodarczych. Poza tym musisz posiadać dwa dokumenty tożsamości ze zdjęciem, a w przypadku gdy kredyt bierzesz wraz ze współmałżonkiem – odpis aktu małżeństwa.

W trakcie kompletowania dokumentów należy być świadomym, że niektóre z nich są ważne tylko miesiąc, dlatego też nie zwlekaj zbyt długo ze złożeniem wniosku kredytowego. Jeżeli dostarczysz już wszystkie dokumenty, pozostaje Ci czekać na ruch ze strony banku. Musi on przeanalizować Twój wniosek oraz przeprowadzić wycenę nieruchomości, którą chcesz sfinansować kredytem. Na decyzję banku czeka się około 4 tygodni, jednak ten czas zależy od wielu czynników i może wydłużyć się w niektórych przypadkach nawet do 2 miesięcy.

Musisz więc uzbroić się w cierpliwość i przygotować się na ewentualną prośbę o dostarczenie dodatkowych dokumentów. Chcąc otrzymać decyzję pozytywną, pamiętaj, że obecnie żaden bank nie przyzna kredytu hipotecznego bez tzw. wkładu własnego. Jest to kwota, jaką musisz wpłacić do banku, zanim otrzymasz kredyt. W większości placówek wymagane jest 10–20% wartości nieruchomości, którą chcesz sfinansować kredytem.

Trzeci krok – zgoda banku i zakończenie transakcji

Jeżeli Twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie, możesz podpisać umowę kredytową z bankiem. Kiedy będziesz już w jej posiadaniu, udasz się wraz z właścicielem nieruchomości, którą chcesz zakupić, do notariusza, aby podpisać ostateczną umowę sprzedaży mieszkania. Oprócz sporządzenia umowy notariusz zapłaci za Ciebie podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC).

Ponadto możesz mu zlecić złożenie wniosku o ustanowienie hipoteki na nieruchomości. Musisz jednak wiedzieć, że zapłacisz za to nawet kilkaset złotych więcej, niż gdybyś zrobił to sam. Następnie z dwoma oświadczeniami o ustanowieniu hipoteki należy udać się do sądu w celu ich potwierdzenia (jeden egzemplarz musisz zostawić w banku). Z takim potwierdzonym sądownie dokumentem i aktem notarialnym wracasz ponownie do banku, który po skontrolowaniu przyniesionych przez Ciebie dokumentów przelewa pieniądze na rachunek bankowy sprzedającego mieszkanie lub dewelopera.

Po kilku miesiącach od wspomnianej wizyty w sądzie otrzymasz listownie informację o wpisaniu hipoteki do księgi wieczystej. Teraz pozostaje Ci już tylko sumiennie spłacać kredyt i dopełnić reszty formalności związanych z zakupem mieszkania, czyli: uiścić podatek od ustanowienia hipoteki, zapłacić podatek od wzbogacenia się oraz złożyć wniosek o zameldowanie w nowym miejscu zamieszkania.

Zakup nowego mieszkania wiąże się z ogromną ilością formalności. Jeżeli zdecydujesz się na wzięcie kredytu finansującego jego zakup, musisz liczyć się z faktem, że ich ilość dodatkowo się zwiększy. Nie warto się jednak tym przejmować i niepotrzebnie zniechęcać. Jeżeli tylko spokojnie przygotujesz się do całej transakcji, z pewnością uda Ci się przebrnąć z powodzeniem przez całą ścieżkę kredytową.

KONTAKT
BIURO SPRZEDAŻY

GODZINY OTWARCIA:
9:00 - 16:00 w dni robocze
E-MAIL: biuro@wpb.wroc.pl
TEL. (71) 342-88-80
TEL. 504-439-651
TEL. 517-116-956

SEKRETARIAT
E-MAIL: sekretariat@wpb.wroc.pl
TEL. (71) 342-50-21
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, umieszcza je w pamięci Twojego urządzenia.